eliseduijster.reismee.nl

De eerste dagen in Viljoenskroon

Hoi allemaal!

Wat leuk dat jullie de moeite nemen om mijn reisverslag vanuit Zuid-Afrika te volgen.

Op 22 april was het dan eindelijk zo ver, ons avontuur naar Zuid- Afrika gaat beginnen. Om 04:30 ging de wekker, nog even ontbijten met z’n alle en de laatste dingetjes in de koffer stoppen. Toen begon de stress al, want ik had voor mijn verjaardag nieuwe koffers gehad dus er zat nog geen code op om deze op slot te doen, dus wij de koffer dicht en op slot gedaan, willen we checken of die nog open gaat… Nou we kregen hem dus nooit meer open.. Wat een ellende!!

Toch om 05:30 maar richting Schiphol gereden, dit ging gelukkig allemaal vlot en waren we ruim op tijd.

Toen Ankie mij belde om ergens af te spreken op Schiphol, liep ze heel toevallig vlak achter ons, dus dat was kei fijn!

Op Schiphol kwamen we langs een stand waar je je koffer kan laten insealen , dus ik hier snel naar toe lopen en vragen of ze toevallig ook het slot van mijn koffer open konden krijgen, en gelukkig was dit gelukt!! Wat was ik blij!!

Wat bleek, die vrouw in de winkel waar we toen de koffers hadden gekocht heeft het toen een keer voor gedaan hoe het moest en die heeft er toen waarschijnlijk een code ingezet.

Maar bij het inchecken hadden we het volgende probleem alweer, onze koffers waren te zwaar en moesten we er iets uit gaan halen. Maarja je hebt toch niet voor niks alles in die koffer gepropt haha, wat moet je dan toch achterlaten?!

Gelukkig hoefde ik er maar één ding uit te halen, ik heb daarom maar gekozen voor een douchegel, maar Ankie haar handbagage was 5 kg te zwaar.. Tja dan word het lastig wat je eruit moet halen hé!

Uiteindelijk was alles goed gekeurd en konden we nog op ons gemak even wat drinken met onze familie. Maar hierna was het toch echt tijd om afscheid te nemen, stiekem zal ik jullie toch wel een beetje gaan missen hoor!

Om 10:25 gaan we dan toch echt de lucht in, onze lange reis is begonnen. Wat moet je toch 10,5 uur lang in het vliegtuig doen.. Nou wij hebben niet veel gedaan hoor haha, beetje film gekeken, proberen te slapen, rondjes door het vliegtuig lopen (maar wat een smalle padjes haha), en heel veel gegeten haha (wat wel erg lekker was!!).

Een fijne en rustige vlucht gehad en om 21:00 geland in Johannesburg. Hier werden we opgehaald door Chris, hij is de manager van het hospice.

Na een rit van 2 uur kwamen we aan bij ons thuis voor de komende twee maanden. Hier werden we hartelijk ontvangen door Lynette, onze Afrikaanse mama ! Snel naar bed en slapen maar want wat waren we moe zeg!!

De volgende morgen hebben we lekker uitgeslapen en daarna met Lynette zitten ontbijten en een hoop dingen door gesproken, over de regels hier en wat er van ons wordt verwacht etc.

Hierna zijn we met Lynette het dorp gaan verkennen, we zijn bij een weeshuis wezen kijken wat ze nu aan het opknappen zijn, de basisschool in het dorp, en het hospice.

In het hospice zullen wij veel tijd door gaan brengen want dit wordt onze stageplek.

’s Middags hebben we kennis gemaakt met Etiënne, hij is een jongen uit het dorp hier.

Op vrijdag morgen hebben we dan onze eerste stagedag. Samen met Daniek & Veerle, dit zijn twee andere studenten van onze school, zijn we naar het hospice gelopen. Hier begin je dan met de kinderen eten te geven.

We hebben met de zuster van het hospice doorgenomen wat ze van ons verwachten en wat we daar kunnen gaan doen.

Hierna hebben we de kinderen per groep hun medicijnen gegeven, dit zijn soort vitaminedrankjes. De kinderen gaan dan netjes in twee rijen staan en wachten netjes op hun beurt.

Ook zijn we op de basisschool geweest, hier leren de kinderen Engels etc. Hier hebben we ook de kinderen hun medicijnen gegeven.

Daarna zijn we met de zuster naar Rammulotsi geweest, dit is de township. Ze heeft ons laten zien hoe de arme mensen hier leven. Ze leven echt in een golfplaten huisje van 3 bij 3 ongeveer. Dit kunnen wij ons nauwelijks voorstellen.

Wat een verschil met ons en wat leven wij dan luxe!!

’s Middags waren we weer vrij en hebben we eigenlijk niet zoveel meer gedaan, even wat boodschapjes gehaald en lekker geluierd.

Het was ’s avonds ook erg slecht weer, veel regen en harde onweer (niks voor mij dus!!).

Rond 22:00 werd het wat beter weer en zijn we nog met Etiënne, Daniek, Veerle en Ankie naar de kroeg hier in het dorp geweest. Allemaal heel anders als in Nederland maar je moet het toch zelf gezellig maken hé!

Zaterdag hadden we afgesproken om met z’n alle naar het waterpark te gaan. Dit is ongeveer een half uur rijden vanaf Viljoenskroon. Lekker hobbelen over de zandpaden, vol met kuilen!! En dan zie je opeens dat een groep aapjes de weg oversteekt. Dit is nou Afrika, wat leuk!!

Het was erg lekker weer maar het water van de zwembaden was echt ijskoud, dus ik ben maar van één glijbaan af gegaan en daarna lekker in de zon gaan liggen :p

’s avonds zijn we wezen stappen in Potche. Dit is een stad ongeveer 40 minuten hier vandaan.

Wederom weer een heel verschil met Nederland, bij verschillende liedjes zijn wij maar even aan de kant gaan staan want dan gaan ze hier stijldansen. Dat leren ze hier op school, jammer dat wij dat niet kunnen!

Zondag was ik wat minder fit maar gelukkig heb ik de halve apotheek bij om alle problemen te verhelpen.

Daarom maar heel de dag niks gedaan en lekker in de zon gelegen, want ja mensen het is hier nog erg lekker weer!

Ook vandaag (maandag) zijn we vrij want het is hier Onafhankelijkheidsdag. Er wordt hier niet veel aan gedaan dus zijn we weer een dagje aan het luieren!

Vanaf morgen gaan we hard aan de bak op stage, maar deze verhalen zal ik jullie volgend weekend weer vertellen.

xxxx

Heel veel liefs van uit Zuid- Afrika!!

Gerla van Vugt

Elise, fijn om te lezen dat jullie het zo goed maken daar. Ik ben er met mijn gezin geweest en wij hebben het ook zo goed gehad bij Lynette! Heel veel succes en ik lees jullie verslagen wel

Bets van Nistelrooij

Hallo Elise fijn dat je goed bent aan gekomen en succes met je werk daar

Ivon

hey, meis wat super dat je dit doet. heel veel succes en plezier daar. geniet ervan.

Hugo de Ruiter

Hoi Elise. Fijn dat alles goed gaat. Zit zelf nu in Oekraine. Fijne tijd daar. Groetjes.

claudia

Heeee zussie, we hebben natuurlijk wel contact op de app, maar om zo te lezen hoe alles gaat is weer heel anders. Geniet lekker deze week xxx

Karlijn

Haa ellekee,

Ben echt blij om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! t klinkt in ieder geval echt geweldig!! En die foto's zijn ook super joh!! Spreek je snel!!

Xxxx

chantal van keulen

Hoi Elise, wat leuk om je te volgen via dit blog.
Heel veel plezier, ervaring en gezellig heid in Afrika.
Groetjes chantal v keulen.

Marry Quivooij

Hallo Elise,
Hoe is het bij jou? Mooi om te lezen dat het goed gaat. Geniet er nog van!!
Groeten Marry.