eliseduijster.reismee.nl

Verjaardag, voetbal, wondjes verzorgen, warmte, slipcursus

Lieve allemaal,

Na 2 weken wachten ben ik hier weer met m’n verhaaltje.. Omdat elke dag hier een beetje hetzelfde is, schrijf ik één keer in de 2 weken al mijn belevenissen op. Tussendoor probeer ik het wel op te schrijven voor mezelf zodat ik niks vergeet om aan jullie te vertellen. De eerste weken had ik dit niet gedaan, maar als ik toen m’n blog had geplaatst dacht ik vaak ; ohja dit had ik ook nog wel kunnen vertellen..Maar voor nu heb ik het per dag bijgehouden, dus nu is het maar afwachten hoelang dit verhaal wel niet gaat worden.

Vrijdag 4 november

In de ochtend zijn we zoals gebruikelijk naar de Kidz Active school geweest, hier hebben we de wondjes weer verzorgd, maar we merken dat er steeds minder wondjes zijn. Dit komt doordat er hier de gehele week vrijwilligers zijn en die verzorgen voor ons de wondjes als wij er niet zijn. Dit hadden we eerder deze week al met Sylvester besprogen en aangegeven dat we graag wat meer wilde betekenen voor scholen in de buurt.

Sylvester zou kijken wat hij voor ons kan betekenen en nu kwam hij vrijdagochtend naar ons toe dat er eens school vlakbij was waar veel wondjes waren en waar we ontzettend welkom zijn.Om de beurt bij Sylvester achterop de scooter naar de school en daar kregen we een mooie ruimte en om de beurt kwamen er een hoop kindjes langs. Duidelijk zichtbaar dat hier niet de middelen zijn om wonden te verzorgen.

We waren zo druk bezig dat we niet in de gaten hadden dat het voor ons allang tijd was om terug te gaan, omdat we met z’n alle met de yellowyellow terug moeten. Helaas niet alle kinderen kunnen helpen, maar afgesproken dat we hier voortaan ook elke vrijdag langs zullen gaan.In de avond zijn we wat wezen drinken bij Chucks, dit is een restaurant/ bar, dat wordt gerund door een man uit Zwitserland. Dit is echt de plek om alle blanken te ontmoeten, bijna geen mensen van hier maar vooral veel vrijwilligers uit de stad.

Lekker wat gedronken met elkaar, en ja je zult het geloven of niet maar er stonden hier bitterballen op de kaart!! En als je die al bijna 2 maanden niet op hebt, is de neiging toch wel heel groot om die te bestellen. Okee, het waren niet zulke bitterballen als we gewend zijn in Nederland, maar met het idee dat het een bitterbal was, smaakte het toch wel erg goed!!

Zaterdag 5 november

In de ochtend lekker wat uitgeslapen en in de middag met zn alle naar het zwembad geweest. Hier lekker afgekoeld in het water en een poging gedaan tot bruin worden. En jawel dit doen wij gewoon in de schaduw in plaats van in de zon, want die zon laat je zowat smelten hier. Je merkt nu steeds duidelijk dat het steeds warmer wordt. De temperaturen lopen op tot de 40 graden.In de avond wat met elkaar wezen drinken bij Gidipass. Een leuke uitgaansgelegenheid boven op het platdak in de stad.

Zondag 6 november

Als je weinig te doen hebt, ga je dingen vinden die je leuk vind, maar wat je thuis niet snel zou doen.En ja ook ik heb hier iets gevonden, waar ik me redelijk goed mee bezig kan houden. Dit is kleuren voor volwassen. Best leuk om te doen, want alles is beter als niks doen!

Maandag 7 november

In de ochtend zijn we weer naar 2 scholen geweest, vandaag is Ellen met ons mee geweest om alle kindjes in bedwang te houden. Dit werkt toch wel wat beter, want luisteren kunnen ze nog steeds niet naar ons.Als lunch hadden we lekker wentelteefjes gemaakt met elkaar, een beetje improviseren soms, maar toch smaakte het erg goed! Lekker even iets eten wat je thuis ook zo zou kunnen eten ;)

In de middag hebben we allemaal een persoonlijk kaartje voor Julie zitten maken, zij is een van de vrijwilligers die hier nog tot januari zal zijn. Woensdag is haar verjaardag en dat kunnen we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan.’s avonds wat het de laatste avond van Ellen, gezellig met zn drieën er een leuke avond van gemaakt en lekker wat spelletjes gespeeld.

Ook kwamen er rond half 9 weer 4 nieuwe vrijwilligers aan. Het blijft ons elke keer weer verbazen hoeveel vrijwilligers er zijn. Tessa en ik hadden gedacht dat we hier echt samen zouden zijn of misschien hooguit nog 2 meer, maar ondertussen zitten we hier al met 14 vrijwilligers.Een hele groep dus!

Dinsdag 8 november

In de ochtend weer wondjes wezen verzorgen en in de middag bezig geweest om een taart te regelen voor de verjaardag van Julie.Een heel gedoe, maar uiteindelijk heeft Trijntje iemand via via kunnen regelen die een taart gaat maken. En natuurlijk vragen wij ons dan af wat voor iets dat gaat worden hier.. een taart met sardientjes, koeienkoppen of andere gekken dingen? Je weet het hier maar nooit!

Nadat we dit allemaal besproken hadden, zijn we nog even de stad in gegaan om wat te gaan drinken en hopen dat de vrouw met popcorn langs kwam. Precies op het moment dat we gingen afrekenen en weer verder wilde gaan kwam ze lang. Voor ons een goede reden om nog eventjes te blijven zitten, de economie van Ghana te steunen en deze vrouw blij te maken.Omdat we hadden afgesproken om de volgende middag ook daar wat te gaan drinken, gelijk met de vrouw afgesproken dat ze ook dan weer langs zou komen.’s Avonds weer met alle vrijwilligers gegeten.

Woensdag 9 november

Toen wij uit bed kwamen, waren andere vrijwilligers al bezig om de tuin van de lodge te versieren. Want meestal komt Julie rond half 9 aan, en dan is het toch wel leuk als het een beetje feestelijk is aangekleed.Nadat we onze mooie zangkunsten aan haar hadden laten horen was het voor ons ook tijd om naar de scholen te gaan.Toen we zaten te lunchen kwam de vrouw de taart brengen, en ik kan je vertellen dat hij er nog best goed uit zag en dat het ook nog best goed smaakte. Dit helemaal voor Ghaneese begrippen, kijk het is geen lekkere slagroomtaart, appeltaart, lammetjesvlaai of alle andere lekkere dingen waarover ik hier droom, maar toch het was niet verkeerd!

Ons cadeautje aan Julie gegeven en verteld wat onze plannen waren voor deze dag, want het was lastig, maar het was ons gelukt om het echt allemaal als een verassing te houden.In de middag wat met elkaar wezen drinken in de stad, en gelukkig kwam de popcorn vrouw ook haar belofte na. En in de avond uiteten geweest bij Chucks, heel veel keus op de menukaart, en aangezien dat ze als een van de beste bekend staan, was de keus moeilijk. Maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een pasta met garnalen en nog van alles. Het was heeerlijk!!

In de avond was daar dan de voetbalwedstrijd waar we lang op hadden gewacht, veel gekibbel en gekkigheid vooraf. Nederland moet voetballen tegen België. En aangezien we hier met Nederlanders en Belgen zitten, moet dit wel gekeken worden.Het was even afwachten of we een plaats konden vinden die dit kon ontvangen en ook voor ons kon uitzenden, maar het was gelukt.Daar zitten we dan met 10 Nederlanders en 3 Belgen. Na wat improviseren hadden we ook een mooi supporterstenue!

Het is uiteindelijk 1-1 geworden, dus de weddenschap over de beloofde drankjes aan elkaar viel in het water. Al met al een hele leuke en gezellige dag gehad met elkaar!

Donderdag 10 november

In de ochtend weer naar het project geweest, de slipcursus die ik ook heb gehad toen ik aan het lessen was voor mijn rijbewijs, komt nu goed van pas. Welliswaar niet voor de auto, maar voor de fiets. Al die zandpaden hier is soms een hele klus om doorheen te komen, maar we leren het steeds beter!

Verder weinig gedaan deze dag. Papieren ingevuld en meegegeven aan Bash zodat ons visum verlengd kan worden.. Het is te hopen dat dit goed gaat en dat we mogen blijven. Dit betekend wel dat we hier al bijna 60 dagen zitten en dus het grootste gedeelte er al op hebben zitten.

Vrijdag 11 november

In de ochtend naar de Kidz Active school geweest, maar omdat het een heel gedoe was met de yellowyellow hadden we helaas niet voldoende tijd om ook nog naar de andere school te gaan.In de middag weer wat in de stad wezen drinken, omdat het de laatste dag is van Iris, zij gaat morgen door naar Zanzibar om daar nog 6 weken vrijwilligerswerk te gaan doen.

Ook is vandaag mn oma jarig, een mooie reden om dus eventjes te bellen.Bellen via whatsapp is hier de beste en goedkoopste oplossing, maar aangezien opa en oma geen whatsapp hebben eerst lekker een poosje met Annemieke gebeld, en toen zij aankwam bij opa en oma gaf ze als verassing de telefoon aan oma met de mededeling dat ik haar ook graag even wilde feliciteren. Wat fijn om ze ook weer eventjes te horen, en horen hoe het gaat. Want ik begin iedereen toch stiekem steeds meer te missen hoor.

Ook mn lieve mama eventjes aan de telefoon gehad, en maar besloten om wat vaker te gaan bellen want dat is toch wel heel fijn! Lieve oma, geniet er volgende week van als jullie met zn alle deze verjaardag zullen vieren!

Zaterdag 12 november

Vandaag zijn we de hele dag naar het zwembad geweest en is Lativa met ons meegeweest. Lativa helpt in de lodge mee met het koken van eten en allerlei dingen. Een lieve jonge meid van 22, in het begin erg verlegen, maar komt nu steeds meer los. Ze zit nu in een tussenjaar, en wacht op haar resultaten die ze hopelijk in december zal ontvangen. Als ze deze heeft ontvangen kan ze weer verder gaan studeren.

In het begin vond ze het erg eng, en duurde het wel bijna een half uur voordat ze zich ging omkleden, maar aan het eind van de middag wilde ze niet naar huis zo leuk dat ze het vond!Elise en Tim hadden de kindjes van hun gastgezin meegenomen, prachtig om te zien hoe ze genoten hebben! Dit is iets wat de meeste mensen hier zich niet kunnen veroorloven. En ook zwemmen kunnen ze hier niet echt, dus ze blijven vooral in het gedeelte waar ze kunnen staan.

In de avond weer wat wezen drinken bij Gidipass en ook nu is Lativa gezellig met ons mee geweest. Ook Youssef was hier met zijn vrienden, hij maakt voor ons de kamer schoon en is elke zondag in de lodge om voor ons te koken.Weer een gezellige dag gehad zo!

Zondag 13 november

Weinig gedaan, maar wel met elkaar wezen lunchen bij Dons pub. En aangezien dat het hier maar normaal is dat je minstens 1.5 uur moet wachten tot het eten er is, is de middag al een eind om voordat je er erg in hebt.

Maandag 14 november

Vandaag staat op de planning om bij een nieuwe school langs gegaan, dus nadat we klaar waren op de andere twee scholen hebben we Bash gebeld en afgesproken op een plek om vanaf daar verder te gaan naar de nieuwe school. Toen we bij Bash waren, zei hij dat we gewoon deze weg rechtdoor moesten fietsen en dat hij dan ergens aan de linkerkant zou staan. Dus wij fietsen, en fietsen, en nog eens fietsen, maar geen Bash te zien hoor.. toch maar eventjes bellen waar die gebleven is, zegt ie blijf maar fietsen want ik heb jullie nog niet voorbij zien komen. Nou wij stapte weer op onze fiets, en daar gaan we weer hoor, verder ploeteren om die berg op te komen, in de brandende zon, dik 38 graden, en een drukke weg.. tussendoor even water gekocht en toch maar weer even bellen want we waren nu toch al wel een heel eind verder.

Toen zei hij van, kom dan toch maar terug, dan denk ik dat ik jullie gemist heb.. en ja hoor.. we bleken dus gewoon te moeten zijn waar we de eerste keer al gestopt waren om te bellen. Heel dat eind dus voor niks gefietst, maar goed onze beweging voor deze dag hebben we dus wel gehad!En dat voor maar een paar wondjes, 4 serieuze wondjes en de rest was niks bijzonders. Niet echt de moeite dus om heen te gaan.

Dinsdag 15 november

Na weer een ochtendje werken, heb ik mn was weer gewassen. Gelukkig wordt ik er wel steeds makkelijker in, maar toch tel ik de keren af dat ik nog moet wassen en voordat ik alles lekker in het wasmachine kan gooien thuis.Na het wassen lekker zitten skypen met mn 2 beste vriendinnetjes! Heerlijk om met deze lieve schatten even bij te kletsen, een uur skypen is dat zo voorbij!

En ze weten hoe erg ik al het lekkere eten mis, gaan ze ook nog is voor m’n neus aan de pepernoten zitten! Dankje wel hé meiden, nu droom ik de hele week al van pepernoten! Ik verwacht dus wel een zakje als ik thuis ben!!

Woensdag 16 november

De tweede verjaardag deze week die ik moet missen, vandaag is mijn andere lieve oma jarig. Even kort gebeld met opa en oma en tante Jopie. Heel fijn om jullie stemmen weer even te horen, dat is toch weer anders als via whatsapp hé! Lieve oma geniet van deze dag en ook zaterdag als u uw verjaardag viert.

Vandaag ook het goeie nieuws te horen gekregen dat we dit weekend eindelijk naar Wa kunnen om de nijlpaarden te gaan zien! Eindelijk weer een weekendje weg.Hier wachten we al 3 weken op om heen te gaan, maar telkens waren de nijlpaarden nog niet gespot. Heel benieuwd dus of we ze gaan zien en hoe dat zal zijn. Vrijdag tot zondag gaan we dus morgen met elkaar de boodschappen doen en alles verder regelen.

Donderdag 17 november

Vanmorgen bij de eerste school was het een en al drukte buiten, het bleek dus dat er geen leraren aanwezig waren. Gisteren was de school ook al gesloten hadden we gezien, en nu waren er geen leraren. De kinderen waren dus maar een beetje aan het buitenspelen. Raar maar waar, in Nederland zou dit dus echt niet voorkomen!De kinderen gevraagd om een tafel en 2 stoelen buiten te brengen zodat we ze toch zouden kunnen helpen. Dit werd gelijk geregeld en zo hebben wij toch onze taak kunnen volbrengen.

Dan door naar de tweede school, dit is een grote school waar de armoede duidelijk zichtbaar is. Een gedeelte van de school heeft geen dak en daar zitten de kinderen dus elke dag in de brandende zon.. en dat met temperaturen die nu rond de 40 graden liggen. Niet te doen dus!!

Ook hier werden we weer hartelijk ontvangen en hebben we weer veel kinderen kunnen helpen. Op deze school komen we 2x per week en altijd zijn er 2 leraren ons keer op keer duidelijk maken dat ze met ons willen trouwen en blablabla.. typisch Ghanezen dus!Vanmiddag naar de stad geweest om alvast wat dingetjes te halen voor onderweg morgen en net na het avondeten (alweer noedels) onze tassen ingepakt.. Fototoestel mee en hopelijk kunnen we weer mooie plaatjes schieten om thuis te tonen!

Helaas lukt het elke keer niet om foto’s te plaatsen, internet werkt niet voldoende mee. Daarom zal ik deze plaatsen zodra ik thuis ben, ook al is dat dan misschien een beetje laat, dan hebben jullie toch een klein beeld erbij.

Ook zijn we aan het brainstormen wat we met het overige geld kunnen doen. Er zijn wat ideetjes maar dit moeten we eerst even overleggen met onze contactpersonen hier, en dan hebben we ook echt nog wat sponsors nodig want dat gaan we niet redden met het bedrag wat we nu hebben.

Ik hoop hier zo snel mogelijk meer over te weten en zal jullie ook op de hoogte houden. Denk er maar vast over na of je misschien nog wat wilt doneren dan zal ik in de volgende blog het rekeningnummer laten weten.. want als alle mensen die mijn blog lezen al 1 euro zouden doneren, dan komen we al een heel eind!!

Dit was het weer voor nu, wij gaan lekker op tijd slapen en genieten van dit weekend!

Fijn weekend alvast voor iedereen en tot snel!

Heel veel liefs voor jullie allemaal!