eliseduijster.reismee.nl

Potje UNO en kuieren

Hoi allemaal,

Hier weer even een kort verhaaltje vanuit het zonnige Zuid-Afrika! Het is hier erg lekker weer en daar genieten we dus ook vollop van.. met het resultaat dat we deze week rode kreeften zijn geworden!!

Maar ik zal weer even verder gaan bij waar ik gebleven was bij mijn vorige verhaal.

Dinsdag: Vandaag een dagje naar stage geweest, hier vooral veel geknuffeld en gespeeld met de kinderen. De werkdagen zijn hier véél korter als in Nederland, we werken 's morgen van 08:30 tot 12:15 en dan 's middags van 14:00 tot 15:00. Daarna hebben we nog tijd genoeg voor ons zelf, daarom lekker nog even aan het zwembad gezeten met onze benen in het (ijskoude) water en gezellig een paar potjes UNO gespeeld.

Woensdag: Vandaag wederom een dagje stage. We vinden het toch fijn om wat meer bezigheid te hebben als we op het hospice zijn, daarom hebben we vandaag de meisje van de middelste groep in bad gedaan. Deze kinderen zijn ongeveer 2-4 jaar oud, en het waren 13 meissies die graag in bad wilden.

Het gaat er hier dan toch weer heel anders aan toe dan dat wij gewend zijn, aan het begin laten ze het bad vol lopen met water en schuim en ja dan gaan ze met 3 tegelijk in bad en zo 13 op een rij.. maar het water wordt niet verschoond.. bah! Dit is ook wel terug te zien als je het water weg laat lopen, allemaal zand in bad.

De kinderen vinden het lekker om in bad te gaan, want waarschijnlijk gebeurd dit thuis niet of nauwelijk. Lekker spelen met het schuim en de badeendjes dat vinden ze leuk!

Alle kleren worden door de badkamer heen gegooid en daarna is het maar zoeken van wie welke kleren zijn.

's Middags hoeven we niet zoveel op het hospice te doen, de kinderen worden wakker van hun middagdutje en wij helpen ze dan met het aantrekken van de schoenen (ook een hele zoektocht van wie welke schoenen zijn)!! En daarna krijgen de kinderen nog een boterham met wat drinken. Dan is het alweer tijd om met het taxi busje terug naar de Township te gaan.

Aan het eind van de middag met Ankie wezen sporten, want die sportschool hebben we hier wel nodig met al dat heeerlijke eten wat we hier krijgen!

Ook hadden we nog een filmpje gehuurd bij de videotheek hier in het dorp en s'avonds lekker op bed liggen kwijlen bij de film The lucky one!!

Donderdag: Vandaag op stage de tandenborstels en tandpasta uitgedeeld die ik van een vrouw uit Nederland had gehad. Hier waren ze erg blij mee, we hadden voor alle kinderen een eigen tandenborstel en heeel veel kindertandpasta. Dit hebben we per groep uitgedeeld en deze blijven dan ook op de hospice zodat wij kunnen kijken of ze ook echt gebruikt gaan worden.

Vandaag hebben we ook de jongens van de middelste groep in bad gedaan, dit waren er 4. Dus nu niet zoveel werk als bij de meissies. Ook de jongens zitten lekker op hun gemak in bad te spelen en vinden het fijn om even wat aandacht te krijgen.

Je merkt dat de kinderen graag aandacht vragen door bij je te komen zitten, te kroelen en te spelen met je!

's Middags de DVD weer terug gebracht bij de videotheek, altans dat dachten we.. Wij met onze blonde streken komen er 's avonds achter dat we een leeg doosje hadden terug gebracht en dat de DVD nog in de laptop zat.. dom dom dom!!

Ook 's avonds lekker even met m'n beste vriendinnetjes Evita en Karlijn kunnen bijkletsen via Skype! Weer op de hoogte van alle nieuwe roddels en verhalen :)

Vrijdag: Vandaag is het de dag van de Arbeid daarom werken ze hier deze dag (weer) niet. Ook daarom hebben wij weer een dagje vrij, stiekem lijkt het hier soms wel op vakantie :)

Wij hebben lekker van deze dag genoten door heerlijk aan het zwembad in de zon te liggen, met als resultaat dat we nu rood zijn (slim)! Volgende keer toch nog maar wat vaker insmeren want de zon is hier toch wel een stukje sterker als bij ons!

Aan het eind van de middag weer naar de sportschool geweest om ons luie zweet er uit te werken en al die friet en andere ongezonde dingen die we hier krijgen er af te werken. Want we willen natuurlijk niet rond terug komen.

Deze week dus al 3x naar de sportschool geweest en dat voel ik goed.. wat een spierpijn kan iemand hebben haha, m'n buik, benen en armen pfoeeh!!

Ook proberen wij hier elke dag te pinnen maar dat is erg lastig zo aan het einde van de maand. De zwarte mensen krijgen dan hun loon en gaan dit dan gelijk allemaal pinnen, hier staan ze dan rijen dik bij elke pinautomaat wat er maar is in het dorp. Het is voor ons al blanke niet veilig om hier tussen te gaan staan. Gelukkig is Lynette met ons meegeweest en hebben we nog een pinautomaat gevonden waar het op dat moment niet zo druk was, en er zat gelukkig ook nog geld in haha! Want dat was natuurlijk ook nog maar de vraag.

Ook nog even zitten Skype met thuis, toch fijn om iedereen weer eventjes te zien! Weer op de hoogte van alle gekheid die er thuis gebeurd haha :)

Zaterdag: Vandaag een dagje met Lynette en Gerald naar Klerksdorp geweest, hier alvast wat inkopen gedaan voor ons project van wat we van ons sponsorgeld willen gaan doen. Ons plan is om voor alle kinderen van het hospice een setje kleren te kopen en dit te geven op de dag die we gaan organiseren vanwege het 10 jarige bestaan van de Stichting kinderen van Viljoenskroon.

Wij hebben in Nederland baie sponsoren gezocht en dit heeft gelukkig ook een heel mooi bedrag opgeleverd, wij willen daarom dit geld ook goed gaan gebruiken.

's avonds hebben we gezellig met Etienne en Hennie zitten kuiere in de laba. Kuiere betekend gezellig samen zijn met elkaar en wat drinken. Af en toe moeten we dingen 5x herhalen omdat we elkaar dan niet verstaan of begrijpen. Het Zuid-Afrikaans en Nederlands lijkt wel op elkaar maar verschillende woorden worden hier toch anders gebruikt. En dat levert soms heel wat gelach op!! :)

Vandaag weer een lekker lui dagje maar toch onze nodige bezigheid, even aan school werken( ja Gerla ook hier denken we aan), boodschapjes doen en onze spullen inpakken voor Sun City want morgen gaan wij lekker voor 4 dagen naar Sun City. Dat is een vakantieresort hier 2.5 uur vandaag. Hier gaan wij aankomende week lekker genieten van het mooie weer, de natuur, safari enzovoorts.

Maar dit horen jullie volgend weekend weer.

Heel veel liefs vanuit het zonnige Zuid-Afrika xxxx

Tante Marieke ;)

Wat ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er ontzettend van en als je thuis komt wil ik alle verhalen horen. Liefs

Betsvannistelrooij@ home.nl

Leuk Elise geniet er van het is zo voorbij en ga je weer naar huis .Het weer wil hier nog steeds niet vandaag regent het groetjes uit het Zonnelied Bets van Nistelrooij

Tante Anja

Weer een mooi verhaal Wel heel veel kinderen in het zelfde badwater een keer tussen door schoon water mag niet? Geniet er van,wij genieten van jou verhaal.

Aukje

Hoi Elise, super leuk om je verhaal te lezen. Goed dat jullie al zoveel hebben kunnen doen vooe de kinderen, echt top! Succes! Groet Aukje

Joanne

Echt super leuk om zo van alles te horen!
Maak je ook veel foto's? Want ben echt heel benieuwd
naar hoe alles en iedereen eruit ziet!
Dikke kus Werner Joanne en fenna

Berry TK

Meiden, meiden: wat een ervaringen!
Ze klinken positief en leerzaam, dus: geniet van deze weken!
Hier thuis genieten wij ook, van 'effe meivakantie'
gr Berry TK

Raymonda hoeke

Lieve Elise
Wat fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
De foto,s zijn ook indrukwekkend.
Je bent straks als je thuis komt een ervaring rijker die ze je niet kunnen afpakken.
Je bent hier echt voor geschikt. Nog heel veel plezier daar en mooie leer momente. Groetjes Raymonda