eliseduijster.reismee.nl

stage, nampo, dronken mannen en kuier

Hallo jullie,

Het is weer zondag dus weer tijd voor de spannende verhalen van uit het mooie, zonnige Zuid-Afrika.

Maandag: Vandaag zijn we weer een dagje naar stage geweest. Het begint nu al aardig te wennen, al die lastige namen, soms een heel mysterie hoe je ze uitspreekt en wie nu ook al weer wie was. Een aantal voorbeelden daarvan zijn: Boitumelo Kearabetswa, Relebohile, Kananelo.

Vandaag hebben we de naamstickertjes voor de tandenborstels meegenomen, zodat elk kind zijn eigen tandenborstel heeft. Hierna zijn we met de kinderen de tanden gaan poetsen, elke een groepje van vijf mee in de badkamer zodat we ze konden helpen als dat nodig was. Sommige kinderen hebben nog een hele mooie rij met tanden en andere hebben er nog maar een paar in staan. Ze laten vol trots zien hoe ze hun tanden aan het poetsen zijn.

Dinsdag:Vandaag moeten we wel erg vroeg ons bed uit voor hier want we gaan een dag mee naar Nampo.

Nampo is een grote boerenmarkt waar alle grote bedrijven zoals John Deere, Claas, Case en nog véél meer aanwezig zijn. Nu denken jullie natuurlijk wat moeten jullie daar toch heel de dag gaan doen.

Nou om half 6 kwam Lynette ons roepen, dat we om half 7 bij het ontbijt werden verwacht. We eten deze week bij het weeshuis in Viljoenskroon. Bij Lynette en in het weeshuis slapen deze week ook een hoop mensen die bij de Nampo werken, daarom is het net zo makkelijk om (vooral ’s avonds samen te eten).

Na een rit van een half uurtje komen we aan bij Nampo, mega groot!! De mensen komen hier gewoon ff met een helikopter naar toe, nou daar willen wij ook wel een rondje mee vliegen. Er zijn hier miljoenen mensen aanwezig. Heel Afrika komt hier naar toe!

Vandaag helpen wij mee in een eettentje wat door verschillende mensen uit Viljoenskroon wordt gerund. Hier verkopen we dan hamburgers, broodjes worst, biltong, en verschillende soorten drinken. De opbrengt hiervan is voor het weeshuis in Viljoenskroon.

Nadat we geholpen hebben met alle voorbereidingen mochten we een rondje gaan lopen. Na een uur rond gelopen te hebben wilde we weer terug naar het eettentje om te gaan helpen, maarja waar moeten we nu ook alweer heen.Jullie raden het vast al, deze dames waren de weg kwijt. Na een half uur zoeken zien we dan toch een bekend plekje en komen we eindelijk weer aan waar we moeten zijn.

Voor de mensen hier was het erg hard werken, maar wij vonden eigenlijk dat het niet zo was. Zo zie je maar dat de mentaliteit toch anders is als bij ons in Nederland.

Als er een bestelling binnenkomt van 10 hamburgers, staan ze gelijk al in de stress maar ja wij hadden zo iets van nou doe maar rustig hoor, zo gebeurd.

’s Middags maar weer even een rondje gelopen om de tijd een beetje vol te maken. Lekker een ijsje zitten eten in het zonnetje want we hadden maar zere voeten gekregen van het stil staan en niks doen.

’s Avonds gezellig met de mensen in het weeshuis zitten eten. We kwamen er wel weer achter dat de woordbetekenissen niet altijd het zelfde zijn en dat zorgde weer voor heel wat hilariteit.

Woensdag: Vandaag zijn we met de kinderen van stage naar de speeltuin geweest. Het is leuk om te zien hoe de kinderen zich zo kunnen vermaken.Aan het eind van de middag zijn we weer fanatiek wezen sporten, want ja mensen we gaan nog steeds 3 x per week ons in het zweet werken.

Donderdag:Vandaag nemen Daniek en Veerle afscheid op stage, want zij gaan vanavond weer naar huis toe. Wij hebben vandaag de jongentjes van de middelste groep onder de douche gedaan. Dit vonden ze niet zo leuk, want in bad is natuurlijk veel leuker. Een leer voor ons voor de volgende keer. Ook kwam er vandaag een zuster vanuit het ziekenhuis, een aantal kinderen kregen hun vaccinaties. Dit wordt helemaal bijgehouden in een boekje. Wat een naald en dan die dunne kinderarmpjes.. ik zou er bang van worden!!

Ze vond het erg leuk om ons te leren kennen en vond het geweldig dat wij uit Nederland kwamen. Met haar op de foto geweest en toen werden we gesmeekt om deze af te laten drukken voor haar. Aan het eind van de middag weer naar de winkel geweest en weer een hoop kleren gekocht voor de kinderen op de hospice.

’s Avond weer gezellig in het weeshuis wezen eten en gezellig met de mannen zitten buurten.Lekker bij het kampvuur met een glaasje wijn, gitaartje erbij en zingen maar. Lekker genieten hier!

Vrijdag: In de ochtend zijn we weer naar stage geweest, deze dag niet zoveel kunnen doen omdat de kinderen gingen buiten spelen. Je voelt nu wel dat je echt een band gaat krijgen met de kinderen. De kinderen zijn aan je gewend en laten merken dat ze het erg leuk vinden dat we er zijn.

Ook heb ik mijn vriendje hier gevonden, met de mooie naam Mc Donald. Een lief jongetje die graag knuffelt en speelt.

’s Avonds weer gegeten bij het weeshuis en wat drinken meegenomen om daar een heerlijk avondje te gaan beleven. De planning is om lekker bij het kampvuur te zitten met een gitaartje erbij. Echter loopt dit toch iets anders. Rond 21:30 uur komen er nog een aantal mannen thuis en die vragen of we mee een dansje gaan doen in de bar. Zo gezegd zo gedaan, toestemming gehad van Gerald en wij gaan mee.

Hup de auto in en op naar de bar met Pieter, Johann, en papa want ja zo mochten wij hem noemen. Ja het is toch zeker wel 500 meter naar de bar toe, daar pakken ze hier dus altijd de auto voor. Daar aangekomen zien ze dat het rustig is en nemen ze een ander besluit.. op naar Potchefstroom. Dit is 40 minuten rijden.

Nou ik kan je zeggen dit waren 40 hele enge minuten, wat hebben wij zitten gillen in die auto!! Met dik 150 km/ u over de weg scheuren en niet eens even afremmen voor een hobbel met als resultaat dat wij met onze hoofden tegen het dak aanvlogen. Nou ons hart zat in onze keel!! Dit zijn wij dus echt niet gewend, maar hier is dat maar heel normaal maar naar ons idee was papa ook niet helemaal nuchter want ze werden met de minuut gekker. Heel wat schietgebedjes gedaan en toch nog veilig aangekomen bij Impala. Dit is de discotheek waar we naar toe zouden gaan.

Hier hebben we de dans geleerd waar we de vorige keer vol verbazing bij hebben staan kijken. Nee we zijn geen professionals maar toch is het erg leuk om een keer mee te doen. Lekker wat drankjes gedronken met de mannen en een hele gezellige avond gehad. Wat kunnen die mannen dansen toch, ze zeggen dat wij geen leven omdat wij niet zo dansen als hun.. Al met al een kei gezellige avond gehad!

Zaterdag :Vandaag lekker uitgeslapen en alle kleren uitgezocht die we tot nu toe gekocht hebben voor de kinderen. We hebben tot nu toe 37 setjes, dus nog een aantal te gaan want we moeten er ruim 60 hebben. ’s Middags nog even aan school zitten werken en verder lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds gezellig zitten kuier met Etienne en Hennie, gezellig zitten bussen, dit is een leuk drankspelletje. En daar nog zitten flesje draaien met als gevolg heel wat hilarische vragen en opdrachten.

Zondag: Uitgeslapen en in de zon gelegen, tja verder hebben we eigenlijk niks gedaan vandaag! Lekker lui!!

Vanavond gaan we niet te laat slapen want morgen moeten we er weer op tijd uit want we gaan een dagje mee kijken bij het dialyse centrum hier in het dorp. Ik ben benieuwd wat we deze week allemaal te zien gaan krijgen want vanaf nu gaan we met de zuster mee naar het hospital en de Township in om daar de zorg te gaan geven die ze nodig hebben.

Dit was mijn verhaal voor deze week weer. Tot volgende weekend lieve mensen!

xxxx Liefs

Gerla

Elise, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Succes